መን እየ ኣነ?

መን እየ ኣነ? ሽግር  ሓሊክዎ መልሓስ ተዓጽፎ ዓለም መኒኑ ይነብር ኣብ ቆፎ ንእሽቶ መስኮት ንትንፋስ ገዲፉ ኣብ ጉድጓድ ይቅመጥ ኣብራዂ ዓጺፉ ዝባነ ዝባን ሸነን እንታይ ክዓብሰሉ ብኣየር ዝጓዓዝ ድምጺ እንተዘይብሉ ሓደ ግዜ ግን ሓንቲ ምድረ በዳ ፈጺመ ኣይሩህሩህን ዝበልክዎ ከብዳ ድምጸን ኣጕሊሔን ነጢረን ዝከዳ ኣሎና

መን እየ ኣነ?

ሽግር  ሓሊክዎ መልሓስ ተዓጽፎ

ዓለም መኒኑ ይነብር ኣብ ቆፎ

ንእሽቶ መስኮት ንትንፋስ ገዲፉ

ኣብ ጉድጓድ ይቅመጥ ኣብራዂ ዓጺፉ

ዝባነ ዝባን ሸነን እንታይ ክዓብሰሉ

ብኣየር ዝጓዓዝ ድምጺ እንተዘይብሉ

ሓደ ግዜ ግን ሓንቲ ምድረ በዳ

ፈጺመ ኣይሩህሩህን ዝበልክዎ ከብዳ

ድምጸን ኣጕሊሔን ነጢረን ዝከዳ

ኣሎና ዝብላ ብቅጽበት ወሊዳ

ንክብሪ ሃለዋት ብሓባር ዘድምጻ

ብቝሊ ምድሪ ድየን ካብ ሰማይ ዝመጻ

ኢለ ፡ ደድሕሪኤን ከይደ ጎየ ከርክበን

ሓቂ ክፈልጥ መነመን ምዃነን

ነባራት ድየን ሓደስቲ ብቊሊ

የማን ጸጋም በልኩ ንዔኤን ከለሊ

ኮይነን ግን ጸንሓኒ  ደቂ ማይ ንግሆ

ቀንደል ሂበን ኣብ ጸላም ዘብርሆ

ከዳ ተሓጕሰን ነጠራ ዘለላ

ምስጋን’ዩ ግዲ ኣስሚረን ምህለላ

ናተን ገዲፈካ እቲ ናተይ ነጠባ

ኣጋይሽን ኢለን ንዎየን ደቂ-ኣባ

ለከ ድምጺስ ሓባሪ ሃለዋት

ተፈጥራዊሃብቲ ኣሰናፍ ሓያላት

ገለ ብመልሓስ ገለ ብመንገብገብ

ባህርያዊ ድምጺስ ከመይላ ትጽገብ!

ድሕሪኡ ግን እ..ህ…..ም ኢለ

ከይደ… ከይደ ….መገደይ ቀጺለ

መሰል እንከሎኒ ድምጸይ እንተ ኮኒነ

ምስ መንየ ዝቑጸር መን ‘የ ኣነ ?   …   ወረ  መን’ ኣነ?

ምክሪ ዕዳጋ ፡- “your life is your voice in the world; make it inspiring”

 

ናይ ዕዳጋ ምክሪ……..ኣብዝባን ጥራዝ ዘላ   ጥብቖ ደርሆ ምስ ማክሮፎን

aseye.asena@gmail.com

Review overview
16 COMMENTS
  • eritrean September 19, 2013

    You are agames whose ass enna.com is a landfill site. It is
    a very disturbing site full of rubbish.

    • Precious Blood in Vain September 19, 2013

      eritrean ,

      it could be because you failed to understand the deep message ?

    • Meretse Asmelash September 20, 2013

      ሪኢካ ሳላ ኣሰና ኣድሂካ።
      ከተድምጽ ግን ጸዓር

      • Suleiman Salim September 20, 2013

        መረጸ ወዲ ኣስመላሸ
        ሕደግ ኣይትኹን ጸረ-ሓፋሽ
        መሳርሒ ናይ ወያነ ኢደ-በይዛ ናይ ወሽዋሽ
        ኣዴኻ ኣይወለዳኻን ንክትከውን ብላሽ!!

        • Meretse Asmelash September 20, 2013

          ሕደግ ኣይትኹን ጸረ-ሓፋሽ’ዶ ኢልካ?
          እንዳ መዓረ ከደ..

  • Bokre September 19, 2013

    ዋእ! መንየ ኣነ?
    ዶ በልካ !

    ኣዋድቓ ቃልካ፣
    ኣካይዳ ስጉምኻ፣
    ገዲም በዓል ቅኔ ኢኻ።

    ከም ገለ እንተሰሓትኩኻ፣
    መንፈሰ ዘ ርእሶማይ ኢኻ።

    • Meretse Asmelash September 20, 2013

      ሓው ቦክረ፡
      መጀመርያ ሰላም
      ጹሑፈይ ድሕሪ ምንባብ ዝሃብካኒ ክብሪ -ከም ሓዊ-ሽግ ማራቶን ካብ ሓደ ጎያያይ ናብ ሓደ ጎያይ ከምትሰጋገር ፈሊጥካ ኢካ፡ ኣነ’ውን ድሮ ናብ ኢድ ከማ ዝእመሰሉ ኣሕዋትን/ኣሓትን ኣሰጋጊረያ ኣሎኩ።

      ቀጺለ ግን ንሓደ-ሓደ ኣንበብቲ ክብሎ ዝደሊ ቛንቛ ትግርና ሓለንጊ ዝሓለፉ ገዛእቲ ከይኣክላ ሎሚ’ን ከኣ ከም ሰብ-ዛር ብሓለንጊ ደቃ ትውቃዕ ኣላ። ናይ’ቶም ቛንቛ ዓዲ-ሃገር ብመልሓሱ ዘይለዋዊ ኣይመካይድናን ዝብሉ ከይኣክል፣ ናይ’ዞም ቛንቛኩም ከይትዛረብሉ፡ ከይትጽሕፍሉ፡ ከይትእምትሉ ኢሉ ብኡንጉታ ዘዋፈሮም ህጻናት ገደድ።
      ኣንበብትናን ሓንጠትናን ግን ዓቅምና ዘፍቅዶ ምቅላስ ርስትና ኢዩ።
      የቀንየለይ

  • nebyat September 20, 2013

    hathew qethew. gethemti ena kitiblu dikum.

    • Meretse Asmelash September 20, 2013

      ነብያት ሃብታም ክሳብ እዞም ሃብታማት ትዕድሉ ብዘሎና ምጽናሕስ ጸገም ጌሩልኪ?

  • Suleiman Salim September 20, 2013

    ኣነ መን እየ ኣነ
    ንስኻ መን ኢካ ንስኻ
    ንስኺ መን ኢኺ ንስኺ
    ንስኹም መን ኢኹም ንስኹም
    ንስኽን መን ኢኽን ንስኽን

    መን ምዃና እንተ ዘይፈሊጥና
    ዋላ እውን ስም እንተ ኣሎና
    ሰብ ጸዊዑና ኦሆይ እንተ በልና
    ትርጉም የብሉን ኣብ ዓለም ህላወና።

  • Deki adi September 24, 2013

    Dear Reader
    The real history of Tigray Tigrigna is clearly indicates ታሪክ ራሱን ይደግማል እንዲሉ ከአፄ ዮውሓንስ ሞት በኋላ ግማሽ አካለችን የሆነው ከምጽዋ እስከ መረብ ያለው አገር ዳግም ላይመለስ ተቆርሶ ሂዷል:: ጣልያኖች እና ምኒሊካውያን ኢትዮጵያን ማሸነፍ የሚቻለው የትግራይን ህዝብ እርስ በራሱ በማጣላት ካለሆነ በጦርንት እንደማይሆንላቸው በማወቃቸው ጥንታዊት ኢትዮጵያን ለሁለት በመገዝገዝ ግማሹን በጣልያን እጅ የተቀረው ደግሞ በሸዋ እጅ እንዲሆን የተሳካ ሴራ ጠንስሰው ኣሳክተዋል:: ከአድዋ ድል በኋልም የድሉ ባለቤቶች የነበሩት ራስ አሉላ አባነጋ: ራስ ሓጐስ ምርጫ (የኢሳያሰ አፈወርቂ ቅድመ ኣያት) እርስበርስ ተባልተው በመሞታቸው እነዲሁም ራስ መንገሻ ዮውሓንስ ወደ ሸዋ ተወስዶ ባልዋለው ውንጀላ በመገደሉ ምክንያት ትግራይ ያለ ተቆረቋሪ ኣባት (በዘይ ኣያ) ቀረታለች:: ይህንንም ተከትሎ በሸዋ ሰዎች አሻሸጭነት ሰራየ እና አካለ ጉዘይ በ 5 ሚሊዮን ሊሬ እንደተቸበቸበ ታሪክ አንብበን እብረዳ:: የሽሬ ኣካል የነበረው የአሁኑ ባርካ: የኣጋመ ኣካል የነበረው ደንከል ከትገራይ ተቆረጠው ወደ ትግራይ የነፍጥ መተላለፍያ ቀዳዳ ለመዝጋት በምስጠራዊ ውል ያለ ትግራይ መሳፍንት እውቅና ለጣልያን እንደተሰጡ እንረዳ:: ወልቃይት: ፀለምቲ: ፀገዴ: ታሕታይ አርማጭሆ: ሰቲተ ሑመራ: ጋሽ ሰቲት: ተሰነይ: ከሰላ ግማሹ ለጣልያን የተቀረው ከተከዜ በስተደቡብ ያለው ምንም ታሪካዊ ትስስረ ወደ ሌለው የቤገምድር ግዛት እንደተጠቃለለ ኣንርሳ:: እንዲሁም ከመስዋእቲ እስከ አለዋህ ያለው የትግራይ መሬት በወሎ ክፍለሃገር ስር እንደተደረገ እናስታውስ:: ውንድማችን የሆነው የዋግ ህዝብ ቋንቋውን እና ብሄራዊ ማንነቱን ትቶ ሳይሆን ኣማራ የሆነበት ሰበብ እናሰተውል:: ልብ እንበል እውነት ለመናገር እኔ ከአሉላ በስተቀር ከላይ የተዘረዘትን የትግራይ መሳፍንት በእኔ እበልጥ ለጠላት ስላጋለጡን ኣልወዳቸውም: ኣለከብራቸወም:: በእርግጠኛነት የምናገርው ግን መንገሻ ዮውሓንስ በህይውት እያለ ወንሞቻቸን የሰራየ እና አካለ ጉዘይ ሰዎች ኣይሸጡም:: ባይሳካ እንኳ ሙሉ በሙሉ በጣልያን እጅ ወድቃ ኣንድነትዋን ጠብቃ ነፃ ትሆን ነበር:: ቀድመው በውጫሌ ውል ኣንቀፅ 3 መሰረት ለጣልያን የተሰጡት ሓማሴኖችም መጨረሻ ይመለሱ ነበር::
    ስለዚህ በኛ መካከል ለሚፈጠር አለመስማማት እዳው አንተም እኔም እንደምንሸከመው አንርሳ:: ስለዚህ ቢቻል የአንድ ሸሕ ዘመን የባርነት ዕዳ ያራገፈልንን ህዝባዊ ተጋድሎ ከንቱ እንዳይቀር ጠንቀቅ መሪዎቻችንን እንምከር:: በመጨረሻ የእስራኤል መሪ ቤነጃሚን ኔትንያሁ ባለፈው ዓመት የዒራን ሐገረ ፋርስ የኒኩሌር ውጥን ኣስመልክቶ በተመድ ጠቅላላ ጉባዔ ያለውን ላስታውሳችሁ “history will not give second chance to the Jew people; this is a chance that we have gotten in 2000 years, therefore we should not let the Iranians possess the devastating weapon” ብተመሳሳሊ ትግራይውን ታረክ ኣብ ሓደ ዘመን (1000 ዓመት) ዝረኸበቶ ዕድል ብከንቱ ከይኣጥፋእና ኣብዙርያ ጥንክርቲን ምዕብልቲን ትግራይ ንሓገረ ኢትዮጵያ ዳግም ንሀድሳ እብል:: ትግራይ ምስትደክም ኢትዮጵያ ሓቢራ ትደኽም: ትግራይ ምስትጥንክር ኢትዮጵያ ብምልእታ ትነቓቓሕ::
    ————————————–ወስብሐት ለእግዚአብሔር

  • Deki adi September 24, 2013

    To Dear Reader concerned Eritrean we have to read out and also think trice for mutual benefits of the population at large.
    The real history of Tigray-Tigrigna, abysinia is clearly indicates we couldn’t hide the real hisory of human being according to novelist writers of the world the development of North Ethioppia specially Tigray tigrigni was locally written as follow ታሪክ ራሱን ይደግማል እንዲሉ ከአፄ ዮውሓንስ ሞት በኋላ ግማሽ አካለችን የሆነው ከምጽዋ እስከ መረብ ያለው አገር ዳግም ላይመለስ ተቆርሶ ሂዷል:: ጣልያኖች እና ምኒሊካውያን ኢትዮጵያን ማሸነፍ የሚቻለው የትግራይን ህዝብ እርስ በራሱ በማጣላት ካለሆነ በጦርንት እንደማይሆንላቸው በማወቃቸው ጥንታዊት ኢትዮጵያን ለሁለት በመገዝገዝ ግማሹን በጣልያን እጅ የተቀረው ደግሞ በሸዋ እጅ እንዲሆን የተሳካ ሴራ ጠንስሰው ኣሳክተዋል:: ከአድዋ ድል በኋልም የድሉ ባለቤቶች የነበሩት ራስ አሉላ አባነጋ: ራስ ሓጐስ ምርጫ (የኢሳያሰ አፈወርቂ ቅድመ ኣያት) እርስበርስ ተባልተው በመሞታቸው እነዲሁም ራስ መንገሻ ዮውሓንስ ወደ ሸዋ ተወስዶ ባልዋለው ውንጀላ በመገደሉ ምክንያት ትግራይ ያለ ተቆረቋሪ ኣባት (በዘይ ኣያ) ቀረታለች:: ይህንንም ተከትሎ በሸዋ ሰዎች አሻሸጭነት ሰራየ እና አካለ ጉዘይ በ 5 ሚሊዮን ሊሬ እንደተቸበቸበ ታሪክ አንብበን እብረዳ:: የሽሬ ኣካል የነበረው የአሁኑ ባርካ: የኣጋመ ኣካል የነበረው ደንከል ከትገራይ ተቆረጠው ወደ ትግራይ የነፍጥ መተላለፍያ ቀዳዳ ለመዝጋት በምስጠራዊ ውል ያለ ትግራይ መሳፍንት እውቅና ለጣልያን እንደተሰጡ እንረዳ:: ወልቃይት: ፀለምቲ: ፀገዴ: ታሕታይ አርማጭሆ: ሰቲተ ሑመራ: ጋሽ ሰቲት: ተሰነይ: ከሰላ ግማሹ ለጣልያን የተቀረው ከተከዜ በስተደቡብ ያለው ምንም ታሪካዊ ትስስረ ወደ ሌለው የቤገምድር ግዛት እንደተጠቃለለ ኣንርሳ:: እንዲሁም ከመስዋእቲ እስከ አለዋህ ያለው የትግራይ መሬት በወሎ ክፍለሃገር ስር እንደተደረገ እናስታውስ:: ውንድማችን የሆነው የዋግ ህዝብ ቋንቋውን እና ብሄራዊ ማንነቱን ትቶ ሳይሆን ኣማራ የሆነበት ሰበብ እናሰተውል:: ልብ እንበል እውነት ለመናገር እኔ ከአሉላ በስተቀር ከላይ የተዘረዘትን የትግራይ መሳፍንት በእኔ እበልጥ ለጠላት ስላጋለጡን ኣልወዳቸውም: ኣለከብራቸወም:: በእርግጠኛነት የምናገርው ግን መንገሻ ዮውሓንስ በህይውት እያለ ወንሞቻቸን የሰራየ እና አካለ ጉዘይ ሰዎች ኣይሸጡም:: ባይሳካ እንኳ ሙሉ በሙሉ በጣልያን እጅ ወድቃ ኣንድነትዋን ጠብቃ ነፃ ትሆን ነበር:: ቀድመው በውጫሌ ውል ኣንቀፅ 3 መሰረት ለጣልያን የተሰጡት ሓማሴኖችም መጨረሻ ይመለሱ ነበር::
    ስለዚህ በኛ መካከል ለሚፈጠር አለመስማማት እዳው አንተም እኔም እንደምንሸከመው አንርሳ:: ስለዚህ ቢቻል የአንድ ሸሕ ዘመን የባርነት ዕዳ ያራገፈልንን ህዝባዊ ተጋድሎ ከንቱ እንዳይቀር ጠንቀቅ መሪዎቻችንን እንምከር:: በመጨረሻ የእስራኤል መሪ ቤነጃሚን ኔትንያሁ ባለፈው ዓመት የዒራን ሐገረ ፋርስ የኒኩሌር ውጥን ኣስመልክቶ በተመድ ጠቅላላ ጉባዔ ያለውን ላስታውሳችሁ “history will not give second chance to the Jew people; this is a chance that we have gotten in 2000 years, therefore we should not let the Iranians possess the devastating weapon” ብተመሳሳሊ ትግራይውን ታረክ ኣብ ሓደ ዘመን (1000 ዓመት) ዝረኸበቶ ዕድል ብከንቱ ከይኣጥፋእና ኣብዙርያ ጥንክርቲን ምዕብልቲን ትግራይ ንሓገረ ኢትዮጵያ ዳግም ንሀድሳ እብል:: ትግራይ ምስትደክም ኢትዮጵያ ሓቢራ ትደኽም: ትግራይ ምስትጥንክር ኢትዮጵያ ብምልእታ ትነቓቓሕ::
    As an Eritrean we have to appreciate the following issues of colony.
    We have to take care on the imported identity and culture
    We have to believe we are genuine or orginal African
    We have to belive we are not originated from sea or rock
    We have to belive the genetical make up of human being whether from dega or Kebessa we are not fabricated in Merengi as a bottle or soap or omo of SAPE. We are not expected to exaggerate ourselves which was spent on the 6 type of colony. We have to believe still we are not getting our identity until We have to know the victim of Colonialism in the World as an EritreanOur appeal to history begins with a powerful simplification. It concerns the social psychology of European colonialism, built largely around stereotypes that have shaped perceptions and conflict for five centuries. One such perception was the idea among Europeans that non-European native people or colonial subjects were “backward,” trapped in their tradition. The experience of colonial rule encouraged this image, as European and non-European cultures compared one another within a relationship in which Europe had a powerful social-psychological advantage rooted in its missionary and military-industrial apparatus. This comparison was interpreted, or misinterpreted, as European cultural superiority. It was easy to take the next step and view the difference as “progress,” something the colonizers could impart to their subjects.
    Colonialism is the subjugation by physical and psychological force of one culture by another—a colonizing power—through military conquest of territory and caricaturing the relation between the two cultures. It predates the era of European expansion (fifteenth to twentieth centuries) and extends to Japanese colonialism in the twentieth century and, most recently, Chinese colonization of Tibet. Colonialism has two forms: colonies of settlement, which often eliminate indigenous people (such as the Spanish destruction of the Aztec and Inca civilizations in the Americas), and colonies of rule, where colonial administrators reorganize existing cultures by imposing new inequalities to facilitate their exploitation.
    Nowadays being an Eritrean becomes shameful due to the colonies Era, they shaped us towards their own bad sentiment and that is way we couldn’t took reliable Evidence on our identity. We are discriminating each other without any objective.
    Wedi Keren
    God Bless Eritrea
    ————————————–ወስብሐት ለእግዚአብሔር

  • Meretse Asmelash June 20, 2016

    ኣቐዲመ ክብ ዝበለ ምስጋና ንወካሊት ድምጺ ህዝቢ ዝኾነት “መርበብ ኣሰና” ምስ ኣካየድታ
    ሓጺር መብርሂ ንዳሕሮዎት ነበብቲ ስለ እዛ “መን ኢየ ኣነ” እትብል ግጥሚ፡-
    ብመጀ,መርያ እዛ ግጥሚ ናይ ሓቂ ታሪክ ኢያ።
    ናይ ተረክቦ ግዜ ንድሕሪት ገዲፈ “ኣይሮሪ” ኣብ ዝተባህለ ጭው ዝበለ ምድረ በዳ ዘጋጠመኒ’ዩ። ካብ ብጽሑፍ ሓሊፍ ብካልእ መዳያቱ ምንም ኣፍልጦ ዘይነበረኒ ብሃንደበት ብዘጋጠመ ጉዳይ ኣብ ምስጋር እዛ ፈታኒት ምድረበዳ ጠፊኤ። መካይደይ ሂዎትም ንምድሓን ማይ ንምርካብ ተጓይዮም። ድሕሪ’ዚ ሕይወተይ ኣብ ፍጹም ዕዋነት ኣተዎት። ማይ ረኪበ ኢለ ንየማን ንጸጋም ኣብ ዝተጓዓዝኹሉ ግዜ ጣቓ ወረር ኮይኑ ረኪበዮ። ብዙሕ ኣማራጺ ስለ ዘይነበረኒ ቢሮን ወረቀትን ኣውጺኡ ክሳብ እዚኣ በጺሔ ኔረ እትብል ሓንቲ ምልእቲ ሓሳብ ድሕሪ ምጽሓፈይ ኣብ ሓደ ክልተ ሰለስተ ኣትየ። ቅድሚ እዛ ናይ መጨረሻ ስጕምቲ ፡ ሓደ ክልተ ሓሳብ ክውስክ ሓሳብኹ። በዚ ቦታ እዚኣ ዝኾነ ሰብ ክሃልፍ ከይፍትን ሓደራ። ምክንያቱ ጸሓይ ኣብዙይ ኢዩ ሰፈራ። ሎሚ እንሆ ሓደ ሕይወት ዘሎው እንስሳ ዝረግጻ ዝነበረ ኣነ ኔረ ኣነ ከኣ ይሓልፍ ኣሎኹ፡
    ድሕሪ ብዙሕ ኣዋርሕ በዛ ቦታ እዛኣ ክመላለስ ኣብ ዝፈተንኹሉ ግዚ፡ ብኣጋጣሚ ንቀልበይ ዝስሕብ ነገር ተረክበ። ድምጺ። እቲ ድምጺ ዕልልታ ናይ ዕንቝሮዖብ’ዩ። ሩሑቅ ስለ ዘይነበረ ናብቲ ድምጺ ዝመጻሉ ዝነበረ ወገን ተጓዓዝኩ። መካይደይ እንታይ ይገብር ኣሎኹ ስለ ዝገረሞ፣ እንታይ ኮንካ ክብል ሓተተ። እዚ ድምጺ ናይ መን ምዃኑ ከረጋግጽ’የ ኢለ ፈጽ በልኹ። ኣንታ እንታይ እንታይ ክትርእየለን ኢካ? መንፈርፈር ከይህልዎን፡ እዚኤን ካብ ከበሳ ነፊረን ወይ ንፋስ ተስኪሙ ካብ ርሑስን ለምዕን ዘሎዎ ቦታእንተዘይ ኮይነን ፣ ወይ’ን ገለ ክፍሊ ናይ ዕንጭራር ክኾና ኣሎውን’ምበር ብርግጽ ናይ ብሓቒ እንቑርዖብ ብምንም ተኣምር ክኾና ኣይኽእላን ዝብል ሓሳብ ሒዘ የማን ጸጋም ኣዕነነኹ። ድሕሪ ቁሩብ ግዜ ዕላለኤን ኣመንጕየን ከክንዲ ኩባያ ቻይና ዝኮነ እንቑርዖብ ተበታተና።
    ንነብሰይ ሓቲተ ዝረክብክዎ መልሲ፡ ነተን ደቒ ቦታን ደቒ ኣባትን ድምጸን ስለ ዝሓብኣ፡ ደገ ወጺኤን ስለ ዘይተራኣየን ኣነ (ጋሻ) ከምዘይህልዋት ቆጺረየን ኔረ። ለከ ህሉው ብዘይ ድምጺ ዳርጋ ዘየሎ ካብ ዝብል ሓሳብ ከም ዝጸሓፍክዋ ከዘካክር ይደሊ

    የቀንየለይ
    መረጸ ኣስመላሽ

POST A COMMENT