Visit the new AsenaTv Website

https://asenatv.com

ህዝቢ ኤርትራ፣ ለውጢ ስርዓት ደኣምበር ለውጢ ምስለኔታት ኣይኮነን ዘድልዮ ዘሎ

ኣብዚ ዝሓለፈ ወርሒ ሕዳር ኣብ ፍራንክፈርት ቀጺሉ ድማ ኣብ ናይሮቢ “ተቓወምቲ ውድባት ንምቅርራብ” ብዝብል ምኽንያት ብመድረኽ ዝተበገሱ ክልተ ምስጢራውያን ኣኼባታት ድሕሪ ምክያዶም፣ መድረኽ “ከምዚ ዝበሉዎ ዓወት የለን፣ ተዓዊትና!” ኢሎም፣ ስዋኣ ከምዝመቀረላ ብዓልቲ ውራይ በብዝረኸቡዎ ማይክሮፎን

ኣብዚ ዝሓለፈ ወርሒ ሕዳር ኣብ ፍራንክፈርት ቀጺሉ ድማ ኣብ ናይሮቢ “ተቓወምቲ ውድባት ንምቅርራብ” ብዝብል ምኽንያት ብመድረኽ ዝተበገሱ ክልተ ምስጢራውያን ኣኼባታት ድሕሪ ምክያዶም፣ መድረኽ “ከምዚ ዝበሉዎ ዓወት የለን፣ ተዓዊትና!” ኢሎም፣ ስዋኣ ከምዝመቀረላ ብዓልቲ ውራይ በብዝረኸቡዎ ማይክሮፎን ክእንተቱ ቀንዮም ኣለዉ።

እቲ ምስሌኔ ንምስሌነ ተራኺቦም ዘካየዱዎ ድግስ፣ ንዓኣቶም ኮነ ንመወልቶም ዓወት ክኸውን ይኽእል እዩ። ንህዝቢ ኤርትራ ግን ፋይዳ የብሉን። ፋይዳ-ኣልቦነቱ ቅድሚ ምትንታና ግን፣ እቲ “ዓወት” ብኣተሓሳስባኦም እንታይ ምንባሩ ንመልክት።

1ይ – ብናቶም ኣገላልጻን መረዳእታን እቲ ቀዳማይ ዓወት፣ ኣብ ደምበ ተቓውሞ ዝርከቡ ኣብ ሓደ ጠረጴዛ ተራኺቦም ዘይፈልጡ ብዓል መስፍን ሓጎስ፣ ዓንደብርሃን፣ ዶክተር ኣሰፋው ዝኣመሰሉ መራሕቲ ሻዕብያ ምስ ብዓል ሕሩይ ተድላ፣ ሑሰን ከሊፋ፣ ወልደየሱስ ዓማር ዝኣመሰሉ መራሕቲ ጀብሃ ምርኻቦም እዩ።

እንተኾነ፣ እቶም ኣብ ደምበ ተቓውሞ ዝርከቡ መራሕቲ ሻዕብያን ጀብሃን፣ ተራኺቦም ደኣ ቁምነገር ኣይገበሩን እምበር፣ ክራኸቡስ ሎሚ ፋልማዮም ኣይኮነን።

ሰብ ብርኪ መድረኽ፣ ገሊኦም ክሳብ ቀረባ ዓመታት ነቲ ስርዓት ከገልግሉ ዘንጊዖም ስለዝጸንሑ፣ ገሊኦም ‘ውን ሰልክዩዎም ካብ ተቓውሞ ግልል ኢሎም ምንቅስቓስ ሓፋሽ ተጓሃሂሩ ጽፍሒ ሰድያ ክሳብ ዝማምቜሎም፣ ምዓልቲ ጡረታኦም እናጸብጸቡ ኣብ ውልቃዊ ጉዳዮም ኣድሂቦም ስለዝጸንሑ እንተዘይኮይኑ፣ መራሕቲ ጀብሃን ሻዕብያን ኣብ ሓደ ጠሬጴዛ ኮፍ ካብ ምባልን ምዝርራብን ንላዕሊ፣ ‘ኪዳን’ ዝብሃል ሓደ ግሩም ስም ዘለዎ ጽላል መስሪቶም ካብ ዝነጥፉ ሓያለ ዓመታት ሓሊፉ ከምዘሎ ማንም ዝፈልጦ እዩ።

መድረኽ፣ መስፍን ሓጎስን ኣድሓኖም ገብረማርያምን ንነዊሕ ዓመታት ምስቶም ናይ ጀብሃ መራሕቲ ተጸናቢሮም ስለዝጸንሑ ሻዕብያ ምንባሮም ረሲዖሞ እንተዘይኮይኖም፣ እቲ ሓቂ ንሱ እዩ። መስፍን ሓጎስን ወልደሱስ ዓማርን ኣባላት መሪሕነት ናይቲ ኣባላት ጀብሃን ሻዕብያን ዝሓቖፈ ሰልፊ ዲሞክራሲ ህዝቢ ኤርትራ ክኾኑ ከለዉ፣ ኣድሓኖም ገብረማርያም ከኣ ሰልፊ ዲሞክራሲ ኤርትራ ናይ ዝተባህለ ኣባላት ሻዕብያን ጀብሃን ናይ ዝሓቍፍ ካልእ ወድብ ኣባል መሪሕነት እዩ።

ብቐንዱ ግን፣ ንመድረኽ ገዲፍካ፣ ሊስታ ተሳተፍቲ ናይቶም ኣብ ኣኼባ ናይሮቢ ዝተራኸቡ መራሕቲ ውድባት ምስ ኣባልነት ኪዳን እተኣወዳዲርካዮ ኣብቲ መዝገብ ድሮ ኣሎ።

እቲ ንተቓወምቲ ውድባት ንፈለማ ኣራኺብናዮም ዝብል ቀዳማይ ኣርእስተ ዜና ‘ዓወት’ መድረኽ እምብኣር ውጹእ ሓሶት እዩ።

2ይ – ብኣኣቶም እቲ ካልኣይ ዓወት እቲ ኣኼባ ኣብ ክንዲ ኣብ ኢትዮጵያ ኣብ ኬንያ ምክያዱ እዩ።

ብግብራዊ መለክዒታት ክርአ ኸሎ፣ ብመንጽር ተቓውሞ ኤርትራ፣ ኢትዮጵያ ኣብ ልዕሊ ኬንያ ዘለዋ ብልጫታት ብዙሕ እዩ፣

1ይ – ከምቲ ዝብሉዎ ምስ ኣብ ውሽጢ ኤርትራ ዘሎ ተቓዋሚ ወገን ቀጥታዊ ምትእስሳር ናይ ምግባር ሓሳብን ዓቕምን እንተደኣሃልዩዎም፣ እታ ብቐጥታ ምስ ኤርትራ እትዳወብ ኢትዮጵያ ዝቐረበትን ዝመችአትን ምዃና

2ይ – መብዛሕትኦም እቶም ኣብቲ ኣኼባ ዝተሳተፉ ይኹን ዘይተሳተፉ ተቓወምቲ ውድባት መደበሮም ኣብ ኢትዮጵያ ምዃኑ

3ይ – መንግስቲ ኢትዮጵያ ብውሑዱ ብርኡይ ጸላኢ ስርዓት ውልቀመላኺ ኢሳይያስ ምዃኑ

4ይ – ጸላኢ ጥራይ ዘይኮነ፣ ከምቲ ስርዓት ኢሳይያስ ተቓወምቲ ኢትዮጵያ ኣብ ኤርትራ ዝሕብሕቦን ዝምውሎን፣ ኢትዮጵያ ‘ውን ግብረ መልሲ ክትህብ ግዴታን ድሌትን ስለዘዋ

5ይ – ብዓይኒ ጸጥታ ካብ መንግስቲ ኢትዮጵያ ዝያዳ ዘተኣማምን ውሕስነት ክርከብ ስለዝከኣል

6ይ – ህዝቢ ኤርትራ ምስ ህዝቢ ኢትዮጵያ ተመሳሳሊ ባህልን ጥቡቕ ርክብን ዝምድናን ስለዘለዎ

7ይ – ኢትዮጵያ ቀንዲ ማእከል ሕብረት ኣፍሪቃ ምዃና

8ይ – ዓሰርተታት ኣሽሓት ኤርትራውያን ስደተኛታት ኣብ ኢትዮጵያ ተዓቝቦም ምህላዎም፣ ብመንጽር ተቓውሞ ኤርትራ ከም ኣብነት ናይቶም ኢትዮጵያ ኣብ ልዕሊ ኬንያ ዘለዉዋ ገለ ርኡያት ብልጫታት ምጥቃስ ይከኣል። ደምበ ተቓውሞ ኤርትራ ነዚኣቶም ብግቡእ ክጥቀመሎም እንተዝኽእል፣ ንሕጂ መአክቢ ንቐጻሊ ኸኣ ዘተኣማምን ደጀን ምረኸበ ነይሩ።

እታ ሓንቲ መድረኽ ከም ብልጫ ዝሓሰቡዋ፣ ልክዕ ከምቲ ስርዓት ኢሳይያስ ዝደጋግሞ ንህዝቢ ኤርትራ ንምትላል ዝጥቀመሉ ፕሮፖጋንዳ፣ ‘ህዝቢ ኤርትራ፣ ንኢትዮጵያ ከም ጸላኢት ሃገር ስለዝርእያ ነቲ ኣኼባ ኣብ ኬንያ እንተጌርናዮ ብህዝቢ ተቐባልነት ክንረክብ ንኽእል ኢና’ ዝብል እዩ።

እዚ ግን መሰረት ዘይብሉ ዝንቡዕ ኣተሓሳስባ እዩ። ህዝቢ ኤርትራ ብሰመሰረቱ ኣብ ልዕሊ ህዝቢ ኢትዮጵያ ጽልኢ የብሉን። እቲ ኣብ መንጎ ክልቲኡ ህዝብታት ብፖለቲከኛታት ክልቲኤን ሃገራት ዝተባርዐ ክልተ ኣሰቃቒ ዙርያታት ኵናት ከቢድ ስንብራት ‘ኳ እንተለዎ፣ ነዚ ሓቂ ‘ዚ ዘይምቕያሩ፣ ዝምድናን ርክብን ናይዚ ክልቲኡ ህዝብታት ካብ ‘ቲ ኣብ መንጎኡ ጽልኢ ንምፍጣር ብመራሕቱ ዝተኣጕደ ሓዊ ከምዝብርትዕ ዝእምት እዩ።

እዚ ናይ ገለ ኤርትራውያን ኣብ ልዕሊ ኢትዮጵያ ዘሎ ናይ ጽልኢ መንፈስን ኣረኣእያን፣ ልክዕ ከምቲ ገለ ሰብኡት ቀትሪ ኣብ ቅድሚ ሰብ ውርዙያት ንኽመስሉ ብዛዕባ ኣመንዝራ ከክፉኡ ትዝርብ ውዒሎም፣ ንምሸቱ ጸልማት ተኸዲኖም ህሩግ ዝብሉዋ ዓይነት ኣመል ጌርካ ክምሰል ይከኣል።

ብዙሓት ካብቶም ኣብ ወጻኢ ዝርከቡ ንኢትዮጵያ ክዅንኑዋ ዝውዕሉ ደገፍቲ ናይቲ ስርዓት ይኾኑ ተወራዘይቲ ተቓወምቲ ኤርትራውያን ዓውዓው ከይበሉ ናብ ኢትዮጵያ ክመላለሱ ምርኣይ ግን ልሙድ እዩ። ካብ ኤርትራ ከይተረፈ፣ እንተስ ብዱባይ እንተስ ብሱዳን ናብ ኢትዮጵያ በጺሖም ጉዳዮም ዘሳልጡ ‘ውን ኣለዉ። ንርእሶም ገለ ካብዞም “ንሃገራዊ ጉዳይ ዝምልከት ውራይ ኣብ ኬንያ ‘ምበር ኣብ ኢትዮጵያ ኣይሰልጥን እዩ” ዝብሉና ዘለዉ ኣባላት መድረኽ ከይተረፈ ውልቃዊ ጉዳዮም ኣብ ኢትዮጵያ ከምዘሳልጡ ክዉል ኣይኮነን። ስለዚ መድረኽ፣ ነቲ ኣብ ልቢ ዘሎ ገዲፎም ናይ መልሓስ ምእማኖም ‘ዩ እቲ ጸገም።

ከምዚ ክንብል ከለና፣ ናይቶም ብቐጥታ ዶብ ኤርትራ ጥሒሶም ኣብ ኢትዮጵያ ዝዕቆቡ ዘለዉ ካብ ህጻናት ቆልዑ ክሳብ ናይ ኮለኔል መዓርግ ዘለዎም ዓሰርተታት ኣሽሓት ኤትራዉያን ኮነ ናይቶም ኣብ ዶባት ክልቲኤን ሃገራት ዝነበሩ ብትሕቲ ራዳር እትው ውጽእ ዝብሉ መሳኪን ምስ’ዚ ምስሉይ ኣመል ‘ዚ ከይጸብጸብና ክንዛረብ ከለና ጥራይ ማለት እዩ።

እምብኣር መድረኽ ነቲ ዝዘርዘርናዮ ብልጫታት በቲ ብኣመንዝራ ዝመስለናዮ ልብወለዳዊ ጽልኢ ክድምስሱዎ ምፍታኖም ክሳራ እምበር ዓወት የብሉን። ምኽንያቱ፣ ከምቲ ናይ ፍራንክፈርት ኣብ ናይሮቢ ‘ውን ምዝርራብ ዝከኣል ‘ኳ እንተኾነ፣ ኣብ ባይታ ስራሕ ክትጅምር፣ ምስቲ ኣብ ኤርትራ “ኣሎ” ኣትብሎ ምንቅስቓስ ክትተኣሳሰር እንተዄንካ፣ ኣብ መወዳእታ፣ ኣብዚ ሱዳንን የመንን ካብ ምርጫ ወጻኢ ዝኾናሉ እዋን፣ ኢትዮጵያ ከተድልየካ እያ። ፍቕርን ዝምድናን ብኣግኡ እንተዘይመድሚድካዮ፣ እታ ሎሚ ዝጸላእካያ ኢትዮጵያ ጽባሕ ክትፈትወካ ምዃና ግን ዋሕስ የብልካን። ስለዚ ንፍቕሪ ብኣግኡ ክትኵስክሶ ኣለካ።

ብርግጽ ንጉዳይ ሃገር ካብ ጣልቃ ኣእዳው ወጻኢ ምክልኻል መሰረታዊ ኣተኵሮ ናይ ኩሉ ኤርትራዊ ዜጋን ፖለቲከኛን ክኸውን ኣለዎ። እዚ ኣብ ኩሉ ደላዪ ጽቡቕ መጻኢ ኤርትራ ዝኾነ ሃገራዊ ዘሎ ኣድማሳዊ ባህጊ እዩ፣ ምህዞ መድረኽ ኣይኮነን። ነዚ ንምትግባር ግን ጆግራፍ ዘይኮነ መትከል እዩ ዘድሊ። ኣብ ኢትዮጵያ ኣቲኻ ‘ውን ነዚ ዕላማ’ዚ ክትከላኸለሉ ድልዉነትን ትብዓትን ክህልወካ ክኽእል ኣለዎ።

ንምዃኑ፣ ብዘይካ ገሊኦም ኣባላት መድረኽ፣ ዳርጋ ዝበዝሑ እቶም ኣብ ምስጢራዊ ኣኼባ ናይሮቢ ዝተሳተፉ መራሕቲ ተቓወምቲ፣ ብኢትዮጵያ እናተመወሉ ኣብ ኢትዮጵያ ዝነብሩ፣ ድሕሪ ኣኼባ ናይሮቢ ድማ ናብ ኢትዮጵያ ዝምለሱ ዶ ኸ ኣይኮኑን?

ኣብ ኣዲስ ኣበባ ክብሉዎ ዘጸገሞም ‘ሞ ኣብ ናይሮቢ ዓው ኢሎም ክብሉዎ ዝኽእሉ ዘረባ ኸ እንታይ እዩ? እዚ ዘሰከፍ እንተደኣ ኮይኑ ኸ፣ ነቶም ናብ ኢትዮጵያ ዝምለሱ ተባዓት፣ ግዳያት፣ ነቶም ጥንቁቓትን ጎራሓትን ከኣ ሰማዕቲ ኣጀንዳ መድረኽን መማልእቲ ፌርማን ጥራይ ምግባሮም ሲ በለጽ ዶ ኣይኮነን?

በንጻሩ መድረኽ፣ ኣብ ኢትዮጵያ ኣትዮም፣ ከምተን ኣብ ኣዲስ ኣበባ ዘለዋ ዝተፈላለያ ኣህጉራውያን ትካላት ገንዘብ ከፊሎም ነጻ ኣዳራሽ ብምኵንታር ንሰበስልጣን ኢትዮጵያ “ጉዳይና ባዕልና ኣለናዮ፣ ኢድኩም ኣክቡልና፣ ውሽጣዊ ዘተ ኣለና” እንተዝብሉዎም፣ ኣብ ቅድሚ እቶም ሓድሽ ሓሳባትን ዝተጸፍጸፈ ገንዘብን ኣለና ዝብሉዎም ዘለዉ ተቓወምቲ ሓይልታት ኤርትራ ተወሳኺ ክረዲት ‘ኳ ምረኸቡ ነይሮም። ንባዕልኻ ኣብ ዝምእምኣካ ማዕዶ ኣጣጢሕካ ብናይ ካልኦት ጋዶ ዘይምግዳስ ግን ሞራላዊ ‘ውን ኣይኮነን።

ንምዃኑ ንተቓወምቲ ኢትዮጵያ መሳርሒ ወይ ሳትላይት ኢትዮጵያ ካብ ምዃን ከ ናይሮቢ ከመይ ገይራ እያ ተንጽሆም። ከምቲ ዝበልናዮ፣ ካብ ጅኦግራፊ ንላዕሊ እቲ ዘተኣማምን መትከል እዩ። በዚ እምብኣር፣ እቲ ካልኣይ ዓወት ዝበሉዎ ‘ውን ውድቀት እዩ።

3ይ – እቲ ሳልሳይ ደጋጊሞም ክምክሑሉ ዝህቅኑ፣ ኣብ ናይ ናይሮቢ ምስጢራዊ ኣኼባ ኸኣ “ብገዛእ ዓቕምና ዝተኻየደ ውራይ” ኢሎም ከም መርኣያ ዓወት ዝደገሙዎ ምወልኡ እዩ።

ብዘይ ገንዘባዊ ምወላን ደገፍን ክግበር ዝከኣል ምንቅስቓስ ኣዝዩ ውሱን እዩ። ኣሽንባይ ዶ መድረኽ፣ እቲ ኣብ ውሽጢ ኤርትራ ጸጋታት ሃገር ተቖጻጺሩ ዘሎ ስርዓት ‘ኳ፣ እንተነፍዐ፣ ፍርቂ ባጀቱ ሓንሳብ ካብ ኣዕራብ ሓንሳብ ካብ ምዕራብ እናለመነ ብረዲኤት እዩ ዝምልኦ። መድረኽ ቅድሚ ብዕላማን ስራሕን ብገንዘባዊ ምወላ ከምዝጀመሩ ፍሉጥ ክንሱ፣ ንህዝቢ ኤርትራ “ካብ ርኹባት ኤርትራውያን ዝተለገሰልና ገንዘብ ጌርና ኢና ንካየድ ዘለና” ኢሎም ብጻዕዳ ሓሶት ከታልሉዎ ምፍታኖም ከኣ ሃየንታ እዩ። ኣብ ዕላምኦም ዝተኣማመኑ እንተደኣኮይኖም እንታይ ዘሕብእ ኣለዎም። ብስም ኤርትራዊ ኣብ ስዊዝ ባንክ ኣስታት ሓደ ቢልዮን ኣቐሚጡ ተባሂሉ ናይ ዝሕመ ቁጽሪ ሕሳብ ረኺቦሞ እንተዘይኮይኖም፣ ነዚ መድረኽ ዘውጽኡዎ ዘለዉ ገንዘብ ዝምውል ኤርትራዊ ምህላዉ ዝእመን ኣይኮነን። ኣብዚ እቲ ቀንዲ ጸገም ምወላ ምርካቦም ዘይኮነ፣ ነቲ ናይ ወጻኢ ምወላ ናይ ኤርትራውያን ኣምሲሎም ብምቕራብ ከም ዓወት ምግላጾም እዩ። ኣብዚ ልክዕ ከምቲ ንኣዳራሽ ኣዲስ ኣበባ ፌንጂ ኣለዎ ኢሎም ናብ ናይሮቢ ዘቃይሑ ዘለዉ፣ ነቲ ካብ ኢትዮጵያ ዝርከብ ገንዘብ ጥራይ ከም ስሚ ዝርእዩዎ እንተኾይኖም ግን ተጋግዮም ኣለዉ። ኩሉ ናይ ወጻኢ ምወላ ጽልዋን ዝጽበዮ ሞሳን ኣለዎ። እቲ ቀዳማይ ሃገራዊ ረብሓ፣ በቲ ካልኣይ ናይ መወልቲ ረብሓ ከምዘይዕብለል ንምግባር ትኵርነትን ጥበብን መትከላዊ መርገጽን ጥራይ እዩ እቲ ካብ ዋጋ ዕዳጋ ዘድሕን ምስጢር።

ክሳብ ሕጂ፣ እቲ ኣብ ኣእምሮኦም ዝፈጠሩዎ ፈንጠንዝያ ዓወትን ትርጉም ኣልቦነቱን ኢና ንምልከት ዘለና ‘ምበር፣ ኣብቲ ቀንዲ ትሕዝቶ ፋይዳ-ኣልቦነት ወይ ከኣ ከም መርዓ መኻናት ክምሰል ዝኽእል ቀንዲ ጉዳይ ኣይበጻሕናን ዘለና።

ከም መጠቓለሊ ናይዚ ናይ ዓወት ፕሮፖጋንዳኦም ንምድህሳስ ዘልዓልናዮ ንኡስ ኣርእስቲ፣ መድረኽ፣ ኣእምሮ ህዝቢ ንምስራቕ ዝጥቀሙሉ ሜላ እቲ ኣብ ምዕራባውያን ሃገራት ዝርከቡ ኮርፖረሽናት ፍርያቶም ንምሻጥ ዓድግቲ ንምውንዋን ዝጥቀሙሉ ኣብ ምጽብባቕ ደገኣዊ ሕብርን መልክዕን ኣቝሑ ዘተኮረ ረቂቕን መደናገርን ናይ ምውዕዋዕ ስልቲ (Advertisement) ምዃኑ ምጥቃስ ዝቐለለ መረዳእታ ክህበና ይኽእል።

እንተኾነ ኣብ ምዕራባውያን ሃገራት መንግስቲ ይኹን ኣብ ጥዕናን ኣገልግሎትን ህዝቢ ዝግደሱ ትካላት ንሳዕቤናት ናይቲ መደናገሪ ምውዕዋዕ ተገንዚቦም ስለዝከታተሉዎ ህዝቢ ውሕስነት ኣለዎ። መድረኽ፣ ነቲ ትኽ ኢልካ ምዝራብ ዝባህርያቱ ቅኑዕን ገርሀኛን ምቕሉልን ህዝቢ ሜላ ኣቑሑ መሸጣ ተኽቲሎም ፖለቲካ ክሸጡሉ ምፍታኖም ግን ሃየንታ እዩ።

ከምዚ ልዕሊ ኢልና ተምሳል ዓወቶም ንምፍታሽ ኣብ ዝገለጽናዮም ሰሰለስተ ነጥብታት፣ ማለት ባህጊ ስምረት፣ ፍርሒ ኢትዮጵያን ምወላ ወጻእን ዝረኣናዮ፣ ንባህግን ፍርሕን ህዝቢ ኤርትራ ከም መጠቕለሊ ወረቐት ተጠቒሞም ንህዝቢ ናይ ዓወት ስምዒት ክሸጡሉ እዮም ዝፍትኑ ዘለዉ። ነቲ ወረቐት እንተቐሊዕካዮ ግን ከሬሜላ ዝርከቦ ኣይኮነን።

እሞ ናብቲ መእተዊ ቀንዲ ትሕዝቶ፣ ማለት ፋይዳ-ኣልቦነት ናይቲ ኣኼባ ክንሰግር።

መድረኽ ከምዝኾነ ኤርትራዊ ወገን ኣብ ዝደለዩዎ ቦታ ኣኼባ ጸዊዖም ምስ ዝሰዓቦም ወገን ክመያየጡ መሰሎም ከምዝኾነ ኣየካትዕን። ነቲ ጉዳይ ኣልዒልና እንዛረበሉ ዘለና ምኽንያት፣ ንዓኣቶም ንምቅዋም ዘይኮነ ህዝብና ንምድጋፍ እዩ። እዚ ንተደጋጋሚ እዋን ከቢድ ዋጋ ህይወት ከፊሉ፣ ነዊሕ ግዜ ኣጥፊኡ ዛጊት ጻምኡ ዘይረኸበ ህዝቢ፣ ንኻልኣይ ሳልሳይ እዋን ክታለለን ክብደልን ክጥለምን ስለዘይብሉ፣ ፍልጠቱ ክብ ኣቢሉ ንሃገራዊ ጉዳያቱ ምስ ተመክሮኡ ብምዝማድ ኣብ ንቕሓት ዝተመስረተ ውሳኔ ክወስድ ኣእምሮኣዊ መሳለጥያታት ክረክብ ኣለዎ። እዚ እነቕርቦ ዘለና ርእይቶ፣ ምስቲ ድሕሪ ኣኼባ ፍራንክፈርትን ቅድሚ ኣኼባ ናይሮብን፣ “ሓቅን ፍትሕን ስለ ህዝብን ሃገርን” ብዝብል ኣርእስቲ ዘቕረብናዮ ኣርእስቲ ብምትእስሳር ክርአ ወይ ከም መቐጸልትኡ ክውሰድ ‘ውን ይከኣል።

ነቲ ብውልቀመላኽነት፣ ግህሰት ሰብኣዊ መሰላት፣ ሕገ-ኣልቦነት፣ ስእነት ፍትሒ፣ ብልሽውና፣ ቅሳነት ኣልቦነት፣ ጊላነት መንእሰያት፣ ድኽነት፣ ድሕረት፣ ምረት መነባብሮ፣ ስደት፣ ሞት ዝመለለይኡ ህልው ፖለቲካዊ ኩነታት ሃገርና፣ ብኣፍና ኩልና ረብሪብናሉ ጥራይ ዘይኮነ፣ ህዝቢ ብቐንዱ ይነብሮ ስለዘሎ ምትንታን ዘድልዮ ኣይኮነን። ካብዚ ሎሚ ኣስጢሙ ሒዙና ዘሎ ዓዘቕቲ ክንወጽእ ግን ናብቲ ትማሊ ናብዚ ደልሃመት’ዚ ሸተት ኣቢሉ ዘእተወና ሓደገኛ ጉድጓድ ኣይኮናን ቁሊሕ ክንብል ዘለና። እቲ ናብ ጸገም ዘእተወና ኣፍደገ ካብ ጸገም ከውጽኣና ይኽእል እዩ ኢልና ክንሓስብ የብልናን። ሎሚ ካብቲ ናይ ትማሊ መእተዊ ዝተፈልየ መዋጽኦ ክንምህዝ ኣለና። እንተዘይኮይኑ ጽባሕ ‘ውን ኣይክቐድወናን እዩ።

ፖለቲካዊ ተመክሮና ገንጺልና ተመሊስና እንተደኣርኢናዮ፣ ንሃገርና ኣብ እዋን ናጽነት ናብዚ ውልቀምልካዊ ዓዘቕቲ ‘ዚ ዝደቕደቓ እቲ ኣብ ግዜ ሰውራ ዝተኸተልናዮ ንጡፍ ህዝባዊ ተሳታፍነት ዘየፍቅድ ኣሉታዊ ፖለቲካዊ ባህሊ እዩ።

መጀመርያ መራሕቲ ተጋድሎ ሓርነት ደሓር ከኣ መራሕቲ ህዝባዊ ግንባር፣ ኣብ ገግዚኦም ነተን ዕጥቃዊ ውድባት ኣብ ትሕቲ ዕላማ ሃገራዊ ናጽነት በብዝደለዩዎ ውድባዊ ቅርጽን መልክዕን ኣዋዲዶም፣ ንህዝቢ፣ “ንሕና ወከልቲ ድሌት ህዝቢ ኤርትራ ኢና፣ ስዓበና” ኢሎም ጥሩምባ ምስ ነፍሑሉ እቲ ብኣጽፋር ባዕዳውያን ገዛእቲ ተቐርቂሩ ዝነበረ ህዝቢ ደረጃ ብደረጃ ደጊፉዎም እዩ። ብግብሪ ክትርእዮ ከለኻ ግን፣ ህዝብን ሓፋሽ ውድባትን ጥራይ ዘይኮነ እቲ ተጋዳላይ ንገዛእ ርእሱ፣ ሰዓቢ ደኣምበር ከም’ቲ ዝመስሎ ዝነበረ ወናኒ ናይቲ ቃልሲ ኣይነበረን።

ኣብቲ እዋን ‘ቲ “ገባር” “ተጋዳላይ” እናበልካ ዝነበረ ናይ ኣጸዋውዓ ፍልልይ ንኣብነት ነዚ ኩነታት ‘ዚ ዘንጸባርቕ እዩ። ሽዑ ብግብሪ ክርአ ኸሎ ንተጋዳላይ ካብቲ ህዝቢ ዝፈልዮ ዝነበረ ሓደ ረቛሒ ዋጋ ህይወት ክኸፍል ኣብ ግንባር ኵናት ቅሩብ ምንባሩ ደኣምበር ዋንነት ናይቲ ቃልሲ ስለዘለዎ ኳ እንተዘይኮነ፣ እቲ ኣሽንባይ ዶ ነቲ ውድብ ንህይወቱ ‘ኳ ከምዘይውንና ንምምልካት ዝወሃቦ ዝነበረ “ተጋዳላይ” ዝብሃል ስም ይኹን እቲ ምስ ሓለፈ ብብጾቱ ዝዝከረሉ “ስዉእ” ዝብል መጸውዒ፣ ዝያዳ ህዝቢ መዓርግ ዋንነት ናይቲ ውድብ ከምዘለዎ ስምዒት ፈጢሩ ካብ ህዝቢ ጸብለል ከምዝብል ይገብሮ ነይሩ ‘ዩ። ኣብ ውሽጢ እቲ ተጋዳላይ ንገዛእ ርእሱ ብግሁድ ዝፍለጥ ሓዱሽ፣ ገዲም፣ ካድር፣ መሪሕነት ዝብል ክሳብ ላዕሊ ዝበጽሕ ቀጸላታት ‘ውን ነይሩ። ስምዒት ዋንነት ናይቲ ውድብ ከኣ ብኡ መጠን እናዓበየ ይኸይድ ማለት ‘ዩ።

“ዋንነት ዘይምህላው” ክንብል ከለና፣ ብቐጥታ ወይ ብውክልና ኣብ ውሳኔታት ድምጽን ርእይቶን ዘይምህላው ማለት ደኣምበር፣ ከም ናይ ኮርፖረሽናት ብርኪ ምውናን ማለትና ኣይኮነን። ኣብ ውሽጢ ህዝባዊ ግንባር ብፍላይ፣ እቲ ዋንነት ህይወቱ ዘረከበ ተጋዳላይ፣ ንሱ ዘይፈልጦ ምስጢራዊ ውድብ ብስዉር ውሳኔታት ይወስድ ምንባሩ ነዚ ደጋጊምና ዝጠቐስናዮ ዋንነት-ኣልቦነት ድርብ መረጋገጺ እዩ።

እቲ ወሳኒ ወይ ድማ ዋና ናይቲ ሰውራ እምብኣር እቲ መሪሕነት ዝብሃል ዝነበረ እዩ። እዞም ኣብ ቦታ መሪሕነት ዝነበሩ ባእታታት፣ ንህዝቢ ከም ገባራይ፣ ንተጋዳላይ መስዋእቲ ዝግቡኡ ፍጥረት፣ ንርእሶም ከኣ ንሓዋሩ ሕዙኣት መራሕቲ ገይሮም ነነብሶምን ንህዝብን ዘእመኑዎ ላዕለዎት ቀጸላ ወይ ከኣ ምስሌኔታት ኢልና ክንጽውዖም ንኽእል።

እቶም ኢሳይያስ ዝኣውርኦም፣ ብዘይካ ከም መሪሕነት ኣብ ስልጣን ምንባር ካልእ ኣማራጺ ህይወት ከምዘይብሎም ዝኣምኑ፣ ናይ ምስለኔነት ስምዒት (entitlement) ኣብ ደሞም ዝሰረጾም ቀጸላ፣ እቲ ዘይንቡር ኩነታት ኣብቂዑ ናጽነት ምስ ተረጋገጸ ካብቲ ሕማም ‘ቲ ክገላገሉ ስለዘይከኣሉ፣ ምስኡ ‘ውን ብተዋስኦ ዲሞክራሲ ብርኮም ካብ ዋንነት ውድብ ናብ ዋንነት ሃገር ምስግጋር ስለዘጸገሞም፣ ኣምሳያ ስልጣን ንህዝቢ ምርካብ፣ ንኤርትራ ናብ ህላዌኻ ናብ ናይ ምርግጋጽ ኩነታት (Survaival Mode) መሊሶም ሕምስምስ ኣቢሎማ።

እንተኾነ እቶም ነዚ ቅልውላው ’ዚ ክንቅይር ኢና ኢሎም ኣብ ስደት ኣብ ደምበ ተቓውሞ ተሰሊፎም ዘለዉ፣ ኣባላት መድረኽ ይኹኑ እቶም ናይ ጀብሃ ድሕረ ባይታ ዘለዎም ተቓወምቲ ባእታታት ‘ውን ነቲ ድሑር ፖለቲካዊ ባህሊ ኣብ ምፍጣር እጃም ዝነበሮም፣ ሕጂ ‘ውን ገና ኣብቲ ኣመል ‘ቲ ጥሒሎም ዝነበሩ ዘለዉ ምስሌኔታት እዮም። ፋይዳ ኣልቦነት ናይዚ ንህዝቢ ጎሲኻ ንምስለኔታት ኣራኺብካ ነቲ ዓሚቝ ሰረት ዘለዎ ኤርትራዊ ፖለቲካዊ ቅልውላው ለላዕላዩ ናይ ምፍታሕ ተበግሶ ኸኣ እዚ ሕዱር ጸገም እዚ እዩ።

ክቡራት ሰማዕትና፣ ኣብ ካልኣይ ክፋል ናይዚ ዓንቀጽ’ዚ፣ እቲ ኣብ ጽላሎት ናይተን እዚ ዝጠቕስናዮ ፖለቲካዊ ድሕረባይታ ዘለወን ሓርነታዊ ውድባት ኤርትራ ዝነበር ዘሎ ደምበ ተቓወሞ፣ ልክዕ ከምቲ ኣብ ስልጣን ዘሎ ስርዓት ነቲ ኣሉታዊ ፖለቲካዊ ባህሊ ይቕጽሎ ከምዘሎ ብኣብነታት ብምርኣይ፣ ምስዚ እዋናዊ ኣኼባታት ብምዝማድ መድረኽ ‘ውን ብተመሳሳሊ ነቲ ህዝቢ ዝሕመረቱ ህዝባዊ ምንቅስቓስ ዕሽሽ ኢሉ ናብ ስምረት ምስሌኔታት ምትኳሩ ዘለዎ ፋይዳ ኣልቦነት ብሰፊሑ ክንምልከት ኢና።

ምልኪ ይፍረስ ሕጊ ይንገስ!

ኣማኑኤል ኢያሱ

06 ታሕሳስ, 2015

aseye.asena@gmail.com

Review overview
87 COMMENTS
  • SHM12 December 7, 2015

    Ema jigna qedadidkaya…..

    • Lemlem Habte December 8, 2015

      Jigna huwuk zelefa geiru mesarie hadinet zibetatin aykonen. Jigna ruguen nzeihanaxi rieto ayhindedin iyu. kemzi aynetu jigninet zeijigninetna yigbero. Bxerfi zichibet awet yelon. waga xerfi ‘xerfimo zehadegna yebilnan eten ahamo keidenyen’ iyu wuxietu.

  • Berhe Tenesea December 7, 2015

    The Eritrean opposition is full hopeless and former yes men of the regime. The opposition leadership was and is paralyzed and has no effect at all.
    Any meeting they will do and announce will be meaningless.
    I hope and wish these people forget what they are doing and mind their own business.
    The only hope or exception may be Serawit hidri and other youth activists like smmer.

    • Lemlem Habte December 8, 2015

      What do you mean when you say ‘mind their own business?’ Isn’t Eritrea their country? They gallantly fought for it. Who gave you the right to alienate them? Check yourself first from inside before you question their identity. These idiot comments will lead us nowhere but are only pitfalls on our way to fight for common good.

  • Delai Fithi December 7, 2015

    Ammanuel,
    With all due respect, I think you’re being undemocratic and intolerant. Everyone has the right to obey their conscience. I’m confused by such loyalty to TPLF.
    This comment of yours made me reevaluate my perceptions of this website. I am not passing any judgment about the Nairobi meeting. I don’t know what happened there. But I defend their right to struggle the way they see fit. Men Kemai type mentality is dangerous. That is why Isaias is a problem.
    No one can predict how change is going to come to Eritrea.
    If Ethiopia is truly interested in Eritrean rights, why not demarcate the border and show Eritreans that it respects Eritrean sovereignty. I believe Isaias is still in power because most Eritreans are suspicious of Ethiopian motives and feel paralyzed by the no war no peace situation. This really is not rocket science. I honestly don’t understand your grand standing here.

    • gerima December 7, 2015

      Thank you and God Bless you.

    • Asmerom December 7, 2015

      Delai Fithi,

      You may say Amnaiel should have taken time before writing. However, you are the one who is undemocratic and intolerant here for saying ‘Everyone has the right to obey their conscience’ – except amaniel. You can’t get undemocratic than that. Mixing it up with the border issue and Woyane stuff, you sounded a PFDJ camouflaged with Delai Firhi.

    • asmeromMN December 8, 2015

      Delai,The eritrean people deserve to know who is coming under a new banner.The people deserve an apology from those who took part in creating this misery. Dont you agree those who are coming under medrek are the same people who empowered the current dictatorial regime? you need to wake up and smell the paradigm.The Eritrean people will never be fooled by opportunist.

  • Simon G. December 7, 2015

    በሎ ሸምሽሞ ኤማ! ዳሕደሓዮ። ጉዶም ኣውጸኣዮ።
    መቸም ህዝቢ ኤርትራን ምርሳዕን ብሓንስብ የን ዝኸዳ! በዓል ዓንደብርሃን:ሙሐዲን ሸንገብ: መስፍን ሓጎስ: ወዘተረፈ… ካራባታ ቀይሮም ኣለና ክንድ ህዝቢ ተበሉኹም: እምን? ካምቻ ከማን ዘይቀየሩ? ከምታ ዝነበሩዋ ‘ኳዮም ተመሊሶምኹም። ናይ ክዳን ኣይኮንኩን ዝዛረብ ዘለኹ። ሂወት ናይ ኣያኦም ዶ ኣብ ዘሰክፍ ኩነታት ወዲቑ ኮይኑ?
    ዓንደብርሃን ን ሳልሕ ጋዲ ቦንቁሩ ሰጒጉዎ። ኣየ ዲሞክራሲ ናይ በዓል ዞም ጠላማት። ከይ ጎበዙ ክንድዚ ሰብ ዘወገኑስ ደሓር እንታይ ይገድፉልና።
    ኣነስ ይኣኽለኒ: ለቢመ። ፎ! ድማ ይብሎም። ኪዱ ካልኦት ሃላያት ድለዩ ድማ ይብሎም። ግደፉኒ! ናብዛ ጥዕምቲ ቡነይ ክምለስ።

  • kebary December 7, 2015

    Amaniel ms men teradanieks nmenaminka kemtgaaz tsifiena zeytmhro ezihzbi kolel teblon kemzkayayem tgebron eske kulu gedifka nska tesmro negertelo srah knriaka merihkonka wutsae ab gbri sebat aytwenjil bejaki kbret seb flets

  • ወዲ ኣይተ December 7, 2015

    ኩቡር ኣማኔል፡
    ድምጺ መድረኽን ኣስናን ካብተን ዝፈትወን ረድዮ አርትራውያን ኢየን።ማዕረ-ማዕረ ህዝቢ ክቃለስ ዝምዕዳ ደኣምበር ብመሰርት ጽሑፍካ ዝቀናቀና ኣይመስለንን ነይሩ።ኣብ ውድባት ውይ ማሕበራት ግርጪት ንቡር ሙኾነ ኣብ ማዕከናት ዘና ግን ዘሰክፍ ኢዩ።ብተወሳኺ፡ ብሰንኪ ኢትዮጵያ አሪትራ ቀሲና ስለዘይትፈልጥ ሎሚ ማና ካብ ኢትዮጵያ ምጽባይ ማለት ብዕራይ ምሕላብ ኢዩ።

  • aman December 7, 2015

    hero !!!! hero !!!! like always

  • O gebremeskel December 7, 2015

    good job assenna .com { amaniel} keep going your good worck

    • Zerai seyoum December 7, 2015

      I am an ardent follower of your website. I appreciate and admire your efforts in the unity of Eritrea.
      However your last comments about the Kenya meeting is confusuing. I found it to be more divisive and discouraging.

  • Zeru Fesseha December 7, 2015

    Thanks Emanuel for the informotion,

    On my opiniom i do not expected good thing from Mesfun hagos and Adhanom Gerbremariam for Eritrea and for the People of Eritrea. You can See back Interview Mesfun Hagos Radio erena and Adhanom Gebremsriam against Tesfai Tomnow.

  • Aida December 7, 2015

    Amanuael you makes me happy always thank u ”JIGNA”

1 2 3 6

POST A COMMENT